Behind Big Picture: Yvette Govaart
Wat zijn de verschillende wegen die je hebt bewandeld en hoe draagt dat nu bij aan het opbouwen van een praktijk als Big Picture?
Als professional dagelijks omringt door een wereld met vele uitdagingen, vind ik het belangrijk om mijn werk zo vorm te geven dat het bijdraagt aan oplossingen voor die uitdagingen. Ik heb altijd een behoefte gehad om daarin mijn eigen koers te bepalen en dat af te zetten tegen ontwikkelingen die ik zie in de wereld om me heen. In mijn eerste baan na de universiteit heb ik in loondienst gewerkt. Hoewel het een bureau was dat veel vrijheden had, heb ik het lastig gevonden niet zelf aan het roer te staan. Ik heb toentertijd onbewust, maar altijd een drang gehad om waar ik mijn tijd en energie aan besteedde in overeenstemming te laten zijn met mijn overtuigingen. Gaandeweg kwam ik er, al doende, achter dat werken voor een bedrijf waar ik niet zelf aan het roer stond, niets voor mij was. Ik nam ontslag, en sprong in het diepe; ik ging zelf ondernemen. Eerst als ZZP-er, later als oprichter van COUP. COUP heeft zich ontwikkeld tot een mooi bureau met getalenteerde en gedreven mensen. Het afgelopen jaar kwamen we als partners van COUP tot de conclusie dat we qua ambitie niet helemaal op dezelfde lijn zaten en besloten we uit elkaar te gaan zodat we elkaar de ruimte konden geven te ondernemen op een manier en in een praktijk die ons allen beter past. Dat was geen makkelijk besluit, maar, terugkijkend, wel een goed besluit.
Loslaten betekent ook dat er ruimte ontstaat. Ik ben nu met mijn mede-oprichters van Big Picture de structuur van Big Picture aan het vormgeven. Het is geweldig dat ik partners heb die mijn overtuigingen delen. Het lukt ons om de structuur van ons bedrijf zodanig vorm te geven dat onze missie centraal staat. Daar ben ik trots op en dat geeft me het gevoel dat we een bedrijf bouwen dat er echt toe doet. (lees hier meer over het opzetten van een steward-owned bedrijf)
Waar haal je inspiratie vandaan voor ideeën die de grenzen verleggen?
Uit van alles, tentoonstellingen, films, reizen, artikelen, boeken. Ik ben altijd breed georiënteerd geweest en probeer elementen vanuit verschillende disciplines aan elkaar te verknopen of ervan te leren. Zo las ik van de zomer David Graeber en David Wengrow’s ‘The Dawn of Everything’. Dit boek werpt, vanuit een antroposofisch en geschiedkundig perspectief, een aantal relevante vragen op.
Hoe dit verband houdt met mijn dagelijkse werk?
Hoe raar is het eigenlijk dat we als maatschappij hebben toegestaan dat er ontwikkelaars gebouwen hebben gerealiseerd die daarbij vooral winstbejag voor ogen hadden en te weinig oog voor duurzame kwaliteit van gebouw en omgeving? Evenzo bijzonder is dat de overheid daaraan heeft meegedaan en het systemisch gek genoeg nu vaak een belemmering vormt omdat er moet worden afgeschreven op gepercipieerde waarde; terwijl het sociaal-maatschappelijk en ecologisch belang wel kan worden nagestreefd. Sturingsmodellen zijn verkokerd ingericht om de complexiteit het hoofd te bieden, maar staan oplossingen in de weg omdat het geheel niet meer wordt overzien; het belang van het grotere plaatje: Big Picture.
Verwondering loont…
Een andere – bijna kinderlijke – gedachte die ik had toen ik bouwkunde ging studeren: “is het eigenlijk niet heel raar dat er bij gebouwen die verouderd zijn of die haar functie hebben verloren er onmiddellijk gedacht wordt aan sloop – nieuwbouw? Ook wel raar dat er geprefabriceerde onderdelen helemaal uit China worden verscheept”. Pas heel veel later besefte ik me dat de logica van zorgvuldig omgaan met middelen een basis vormde waar ik me later in zou vastbijten: circulaire economie.